Lille Victors 1.5 år som inte fick dö hemma

För några dar sen satt jag på tunnelbanan och en man satt mittemot mig med en aftonblandet tidning i handen och då såg jag lite snabbt på framsidan en bild på en jätte söt bebis och så stog det under bilden att han var svårt sjuk och att han snart skulle dö och att han den sista tiden inte fick dö hemma. asså jag blev så ledsen, tårarna ba föll.. gud va hemskt, jag lider verkligen med hans föräldrar. Jag har hört många prata om det och alla är verkligen berörda och tycker det är jätte sorligt. Jag blev tvungen att kolla upp mer om fallet och då hittade jag det här:

Pengarna strömmar in till Victors minne

Lille Victors öde har berört väldigt många.

På bara ett dygn har insamlingen "Victor, vår stjärna i mörkret" fått in mer än 100 000 kronor.

Victors föräldrar, Sofie Karlsson, 24 och Peter Sundberg, 34, startade i oktober förra året en insamling hos Barncancerfonden - "Victor, vår stjärna i mörkret".
Målet var att insamlingen skulle pågå i ett år och man hoppades på att få in 100 000 kronor.

Det senaste dygnet har pengarna strömmat in. I tisdags hade man fått in 20 000 och bara ett dygn senare är summan uppe i över 130 000 kronor. Och det kommer in mer pengar hela tiden.

- Tre av fyra cancersjuka barn blir friska, men det är inte tillräckligt. De senaste 30 årens forskning har varit helt avgörande för att så många barn överlever, och det finns mer att göra, säger Jessica Runemark på Barncancerfonden


Familjen: Tack för det fina stödet
 

Svårt cancersjuke Victor avled i morse.
Victor Sundberg, 1,5, hann aldrig komma hem.

På tisdagsmorgonen somnade han in på Akademiska sjukhuset, med mamma och pappa tätt intill sig.

Många, många har gripits av föräldrarnas önskan att få vårda sin svårt cancersjuke son hemma.

Sofie Karlsson, 24, och Peter Sundberg, 34, ville att Victor skulle få tillbringa sin sista tid hemma i familjens hus i Bålsta, utanför Enköping.

De ville att han skulle få dö hemma i sin egen säng, i sitt nya, fina rum, omgiven av sina leksaker och sina tre halvsyskon, Thea, 7, Linnea, 10, och Cazper, 12.

- Det hade betytt så oändligt mycket för oss och för Victor, säger pappa Peter.

Men Håbo kommun har - liksom många andra kommuner runt om i Sverige - ingen hemsjukvård för barn under 18 år.

Och på tisdagsmorgonen orkade Victor inte längre. Omgiven av sin familj somnade han in i ett särskilt iordninggjort rum på barncancerkliniken på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

- Jag vill verkligen tacka för det fina stöd vi har fått, säger Victors pappa, Peter Sundberg.

R.I.P Victor <3


Kommentarer
Postat av: annelie

aaaw,stackars liten! :( r.i.p<3

2009-04-15 @ 20:54:48
Postat av: martina

ah jag vet :( <3

2009-04-15 @ 21:06:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0