paella!

Shu, sitter och äter nudlar och dricker mjölk som en riktig svenne :p hehe skoja! idag hade vi bara en lektion i skolan så vi slutade 20 över 10, då gick vi och åt lunch sen åkte jag, emma och stephie till stan. stephie gick efter en stund men jag och emma va kvar. först bokade vi bord på en mongolisk restaurang där jag ska fira min b-day med några av mina tjejer ;) dom va jätte trevliga på restaurangen så jag tror det kommer bli lyckat. efter det var klart gick vi och kollade på i klädaffärer och då va även anni med oss ett tag :D men drog också sen för att hon skulle träffa sin pappa. jag och emma va kvar, kollade runt lite o så sen kom sofia och då följde vi med henne o åt. vi va kvar ett tag sen åkte jag hem. mötte mamma och min låsas pappa på vägen så tog bussen med dom :) nu ska mamma göra paella, det är så jävla gott! kan lägga in ett recept på det så ni kan göra det själv hemma. ikväll ska jag nog bara ta det lugnt, göra läxor, äta, sova.. pallar inte anstränga mig ikväll. imorgon blir det dop iaf, det ska bli kul :) ha en bra kväll muppar, puss!




1 st   gul lök(ar) 
3 st   vitlöksklyfta(or) 
0,5 dl   olivolja 
8 dl   långkornigt ris 
400 gram   konserverade tomater, hela 
1,5 l   hönsbuljong 
1 paket   saffran 
1 st   lagerblad 
2,5 tsk   salt 
0,5 tsk   svartpeppar, malen 
200 gram   räkor, skalade 
1 st   grillad kyckling 
250 gram   frysta ärtor, gröna 
500 gram   frysta musslor

Tillagning
1. Skala och hacka lök och vitlök. Fräs i oljan i en stor gryta eller wokpanna utan att det tar färg.
2. Tillsätt riset och låt fräsa med en stund.
3. Späd med tomat och buljong. Tillsätt saffran, lagerblad, salt och peppar. Lägg på ett lock eller folie. Sjud sakta i 30 min.
4. Skala räkorna under tiden. Skär kycklingen i mindre bitar.
5. När 5 min återstår vänds ärterna ner i riset och räkor, kyckling och musslor fördelas ovanpå. Lägg på locket och låt allt bli varmt.
6. Dekorera paellan med citronklyftor. Servera med ett gott bröd.

Sen kan man också lägga till och tabort saker och göra som man vill, vi lagar tex bara med kyckling ist för musslor och räkor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0