Lingala

Pratar med min killkompis cedrick just nu som håller på att lära mig sitt språk lingala som man pratar i kongo. det är så jäva najs språk, måste lära mig mer :)

här får ni ett smakprov:

nako beta yo - jag ska slå dig
ndenge nini - hur mår du?
malamu - bra
bomte/bonte - hej
ozo sala nini? / oza na mbula nini? - vad gör du?
oza na age nini? - hur gammal är du?
ofandaka wapi? - vart bor du?
na linga ka yo / na lingi yo mingi - jag älskar dig
otikala malamu - hejdå (till han som står still)
kende malamu - hejdå (till hon eller han som går)
botikala malamu hejdå (om det flera som du besökte eller ringde eller du träffade )

Kommentarer
Postat av: (:

Några fel



oza na mbula nini? - Hur gammal är du?



na lingi yo mingi - Jag älskar dig jätte mycket

2011-12-16 @ 19:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0