Haiti <3 jag ber för er

Christopher, 3, och Christella, 1. ”På något sätt måste jag

Hon föddes på morgonen - på eftermiddagen dog mamman i jordbävningen

Christella föddes på trottoaren utanför katedralen för ett år sedan. Sedan föll stenarna.
Hennes mamma dog, men Christella lever.
I går hedrade människorna i Port-au-Prince på Haiti sina döda.
Pierre Fritzrobert, 23, går till katedralen som ligger alldeles bakom hans tält. Den har sett hans dotter födas och hans hustru dö.
Fast nu är den i ruiner.
Han tar Christella, 1, under armen och sonen Christopher, 3,i handen och tar sig försiktigt över de stora stenblocken som täcker det som en gång var kyrkans golv. Det är flickans födelsedag i dag.
Tidigt på morgonen den 12 januari i fjol fick hans hustru Jocelyn, 20, värkar. Pierre gav sig ut på gatan för att hitta någon som kunde köra henne till sjukhuset. När han kom tillbaka var barnets huvud redan på väg ut.
Vid katedralen fanns en kvinna som brukade hjälpa att förlösa fattiga. Hon bredde ut en filt direkt på gatan, under ett jättelikt krucifix. Klockan nio kom en flicka till världen. De bestämde sig för att kalla henne Christella.
Pierre såg till att Jocelyn fick något att äta, sedan var han tvungen att arbeta. Tvärs över gatan låg Monseigneur Guillioux-skolan, där han tvättade bilar åt föräldrar som lämnade sina barn. En vanlig dag kunde han tjäna motsvarande 40–50 kronor.
Klockan 16.53 kände Pierre Fritzrobert hur marken började skaka. Sedan såg han stenblock falla och katedralen kollapsa.
Han sprang över gatan, men när han kom fram var Jocelyn redan död. Christella, som legat intill, hade träffats av samma sten och blödde i benet.
En man i kvarteret tog hand om flickan. Pierre begravde sin hustru i en massgrav intill kyrkan.

-

Blir så ledsen och upprörd när jag läser det här. Och det här är bara en av dom olyckor som hänt där, det blir bara värre och värre, fler och fler dör. Jag önskar att jag kunde göra något. Eller något kan vi ju alla göra, vi kan skänka pengar och be för dom. Och det ska jag göra. Må gud hjälpa er! Ingen ska behöva leva så här.
JAG BER FÖR ER!


Kommentarer
Postat av: Julclaude

sant: ingen ska behöva leva så där :(

förstår inte var pengarna de fått ta vägen, varför de inte bygger upp osv? tyvärr så brukar inte politikerna bryr sig så länge de själva har tak över huvud och mat på bordet m.m

2011-01-14 @ 18:56:26
URL: http://vanissajulclaude.devote.se
Postat av: Julclaude

jaa arg bli man ju, men det måste också finnas en vilja hos politikerna där att göra nånting och ta sitt ansvar, för lite pengar har de ju fått och jag undrar vart det tagit vägen :(

Kram

2011-01-15 @ 21:09:29
URL: http://vanissajulclaude.devote.se
Postat av: Christella

Nej stackarn jag heter själv Christella

2011-06-19 @ 18:39:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0